Krydstogter for luksusdyr og livsnydere

Star Clipper i Sydøstasien

Har du nogensinde drømt om at stævne ud på de syv verdenshave med et sejlskib? At kaste anker ved ubeboede tropeøer, svømme i krystalklart vand eller snorkle blandt kulørte fiskestimer. Skåle i iskoldt champagne på dækket og se solen kaste sine gyldenrøde stråler op over horisonten. Med fuldriggeren Star Clipper kan selv dine vildeste fantasier om at erobre oceanerne gå i opfyldelse.

Den hvide stævn pløjer sig stødt og vedholdende gennem de petroleumsblå bølger. Om styrbord skyder små ubeboede tropeøer op, og der kastes anker og rebes sejl i en fredelig bugt. Snart kan jeg bore fødderne ned i den blødeste kridhvide sandstrand med vand så krystalklart, at hele prydhaver af koraller toner frem på havbunden.

Det lyder som en scene fra 80’er-succesen ”Den blå Lagune,” og når jeg kaster et blik ud over vandene og får øje på det majestætiske sejlskib, ja, så må jeg da også knibe mig selv i armen, for at forvisse mig om at det hele ikke bare er en drøm. Men den er go’ nok. Med sejlskibet Star Clipper kan ens drømme om at sejle på verdenshavene med en ægte fuldrigger blive en realitet, og oplevelsen er meget mere end blot en ferie.

At gå ombord på Star Clipper er lidt som at bevæge sig ind i en tidslomme, for nok er det et moderne skib med alle nymodens bekvemmeligheder, men alligevel er det holdt i den klassiske maritime stil med blankpoleret mahognitræ og messingbeslag. Der er kælet for detaljerne på enhver måde, så hvis du er til luksus, nostalgi og romantik på verdenshavene, så har du ramt helt rigtigt.

Læs også: Ferie på et sejlskib – hvorfor vælge den slags krydstogt?

Det klassiske bibliotek ombord på Star Clipper

Som gæst på Star Clipper føler man, at man går ind i lidt af en tidslomme. Skibet er klassisk og elegant indrettet, der er lidt et pust af svundne tider over mahognitræet og messingbeslagene og den karakteristiske knirken i skibets skrog.

Når saltvandet går i blodet
Firmaet Star Clippers har tre sejlskibe, som sejler over hele verden, og den slags krydstogter er især blevet populære hos de lidt mere modne rejsende. Det er dog alle typer mennesker, også familier med lidt større børn eller nygifte på Honey Moon, der tiltrækkes af denne måde at feriere på.

Gæsterne ombord er livsnydere fra hele verden, og fælles for dem alle er kærligheden til det maritime og ikke mindst hangen til det ekstravagante. Men i lige så høj grad tror jeg, det er visheden om, at der er sørget for alt, så man bare kan læne sig tilbage og nyde. Mange af passagererne er gengangere, og det er ikke ualmindeligt, at de har sejlet med Star Clippers flere gange. En ældre kvinde fra Toronto, fortalte mig, at hun havde været med på en Atlanterhavskrydsning fra Portugal til Barbados.

– Det er en storslået oplevelse at krydse et helt hav, og man har god tid til at snakke med de andre rejsende og med besætningen, som man jo lærer at kende på sådan en tur. Jeg har prøvet at sejle med de store krydstogtsskibe, men det er alt for overvældende og uoverskueligt for mig med flere tusinde mennesker, så jeg er bedst tilpas med at sejle med et mindre skib, fortæller hun.

Folk bliver ret hurtigt afhængige af holde ferie på et sejlskib, og har man først prøvet det én gang, ja, så hænger man ved. Og så gør bestemt ikke noget, hvis man er socialt anlagt. Fordi det er en forholdsvis lille gruppe rejsende, så bliver der snakket og hygget, og tonen ombord er afslappet. Nok er der også internet på skibene, selvom det ikke altid er lige stabilt, men man kan jo bare vælge at være behageligt ”udenfor rækkevidde” og så hygge sig med ens medpassagerer.

Om ikke før så mødes folk i Dinning Room, hvor alle måltiderne indtages. Morgenmaden og frokosten er buffet, mens middagen serveres af galante tjenere. Så jeg nipper til min veltilberedte hummerhale, svampesuppen og snegleragouten og bliver kræset om som på en fornem michelin-restaurant. Der skåles i årgangsvine, champagnen ligger på køl, og overtjeneren slentrer rundt i smoking. Festivitassen varer ofte ved til midnat med pianisten Charly, der underholder med forførende slagere midtskibs.

Læs også: Når de helt store dybder kalder på én…

Det stolte skib Star Clipper

Der er noget helt utroligt majestætisk over et sejlskib, og ombord på Star Clipper kan enhver søulk få sine lyster om at sejle på de syv verdenshave styret.

Tropeøer med skønhed og eventyr
I morgengryet kastes ankeret enten ved øer eller i en havneby. Ved øerne sejles man ind til stranden, og her står skibets sportsteam klar til at vejlede én i at snorkle, dykke eller windsurfe. Man kan også bare dase på stranden. På det krydstogt jeg var med på, sejlede vi ud fra ferieøen Phuket i Thailand og satte kursen sydover mod forskellige små øgrupper i Andamanerhavet, herunder også øen Penang i Malaysia, inden vi igen vendte stævnen nordpå mod blandt andet Similan øerne, som virkelig er en øgruppe taget lige ud af en Bounty-reklame.

Øerne som vi lagde til ved, er for en stor dels vedkommende ubeboede, bortset fra et enkelt sted, hvor aber løb rundt på stranden og tiggede godbidder. Det er ofte klynger af mindre klippeøer med tæt regnskovsvegetation, og de fleste steder er det umuligt at bevæge sig ind midt på øerne, dels på grund af det tætte grønne løvfang, dels på grund af risikoen for at møde slanger.

Similan øerne er lidt anderledes, for her kan man faktisk gå rundt inde midt på en af øerne, og der er små hytter og en teltlejr. Det er på mange måder en rigtig spændende ø, fordi man kan vandre tværs over øen gennem regnskoven ad en afmærket sti. Omkring midtvejs er der mulighed for at dreje af og bestige øens udsigtspunkt.

Læs også: Et skønt gensyn med øen Penang i Malaysia

Similan Island

En af de mange smukke tropiske øer, som man kan besøge på et krydstogt med Star Clipper i Sydøstasien er Similan Islands i Thailand, der er kendt for sine kridhvide bounty-strande og turkisblå vand.

Turen til dette punkt er et ganske eventyrligt trek med lianer hængende ned over stien, vildfarne trærødder som snor sig hen over regnskovsbunden og vakkelvorne træstiger, der klamrer sig til klippevæggene. Og så skal man overhovedet ikke få et chok, hvis der lige pludselig piler en leguan på en meters penge over stien lige foran fødderne på én. Vores guide fortalte også, at hun engang på øen havde set en kæmpe pytonslange hænge oppe i et træ – så der er max skruet op for eventyret på disse øer.

I havnebyen Georgetown på øen Penang i Malaysia, hvor vi lagde til med skibet, var der arrangeret en ø-rundtur. Første stop var ved et overdådigt og farverigt udsmykket thaibuddhisttempel, der viste sig at indeholde en liggende Buddha i kæmpestørrelse. Bagved Buddhaen kunne man finde mindre Buddhafigurer, der hver repræsenterer de kinesiske stjernetegn, og der var også mulighed for at erhverve sig en komplet munkedragt, hvis man skulle føle trang til det.

Læs også om min tur gennem Panamakanalen: “Og nu vi lige er ved søfartshistorien….!”

i anduver Georgetown i Malaysia med Star Clipper

På et krydstogt i sydøstasiatiske farvande besøger man små ubeboede tropeøer, men også større havnebyer, som her Georgetown på øen Penang i Malaysia.

En skildpadde-ø fuld af oplevelser
Når man ser øen Penang udefra havet, minder den om en skildpadde, hvor det grønne højland midt på øen ligner et skildpaddeskjold og en køretur op gennem dette højlandsområde afslørede da også tæt regnskov og flotte udsigter. Undervejs besøgte vi en batikfabrik, hvor vi fik vist processen i batikfremstilling helt fra bunden. Kvinder stod og håndmalede eller trykte med farve på stoffet, og smukke mønstrer åbenbarede sig. Bagefter var der mulighed for at købe tøj eller stof med batikmønstre i den tilhørende butik.

Vi var også forbi sommerfuglefarmen Entopia, hvor man kan opleve eksotiske sommerfugle flagre om ørerne på én, gyse over skorpioner, slanger, taranteller og lære om dyrelivet i Sydøstasien. Et spændende og lærerigt sted især for børn og naturinteresserede.

Endelig tog jeg selv på udforskning i den gamle bydel af Georgetown, hvor jeg i området omkring Little India fandt det imponerende gamle kinesiske klantempel Khoo Kongsi, der er fra 1906 og et af de mest velbevarede klanhuse i Sydøstasien. Templet er bygget af en rig kinesisk familieklan og er et sandt overflødighedshorn af farver, bladguld, detaljer og inskriptioner. Man kan få timer til at gå med at studere templet og snuse rundt i det indiske kvarter. Det er nemlig det gamle autentiske område med huse i kolonistil, markeder og små sjove butikker med krydderier og tropiske frugter.

Eftermiddagssnacks ombord på Star Clipper

Hvis man føler trang til at blive forkælet på alle tænkelige måder, så er man kommet det helt rigtige sted ved at vælge et krydstogt med Star Clipper. Maden og servicen er i absolut topklasse, og intet er overladt til tilfældighederne.

Dét at tage på et krydstogt med et sejlskib som Star Clipper byder altså på mange forskellige oplevelser, men den helt store forskel på et almindeligt krydstogtsskib og et sejlskib er først og fremmest, at der er meget færre passagerer med. Det bliver på den måde meget mere intimt, fordi der ikke er flere tusinde gæster ombord.

På et stort krydstogtsskib er der oceaner af forskellige aktiviteter og shows hver eneste dag, men på et sejlskib kan man deltage i de for et sejlskib specifikke aktiviteter, såsom at hjælpe med at sætte sejl og kravle op i masterne. Der sker også mange andre ting ombord som filmaftener, foredrag, dans og pianokoncerter.

Som krydstogtsgæst skal man trives med at bevæge sig fra sted til sted som en fri fugl på træk over verdenshavene. Der er måske ikke så megen tid til at fordybe sig i en by eller et område, men selve essensen i turen er at opleve livet til søs i eksotiske og luksuriøse omgivelser og få alle sine sanser grundigt stimuleret og forkælet. Og overskud på ens oplevelseskonto? – ja, dét får man helt sikkert!

Læs også: Sejlskibet Star Clipper – et pust fra en svunden tid

Ø i Ansamanerhavet

Går ens drømme i retning af hvide sandstrande og klart tropisk havvand på en øde ø, ja, så er man ikke gået helt forkert i byen ved at vælge et krydstogt med Star Clipper. Langt de fleste af øerne er ubeboede, og man kan bare nyde at dase på stranden eller bade og snorkle i det klare vand.


Fakta om Star Clippers
Star Clippers blev stiftet i 1989 af sejlskibsentusiasten Mikhael Krafft fra Stockholm. De ejer i alt tre skibe, hvoraf Star Clipper og Star Flyer er identiske, begge firemastede med plads til 170 gæster.

Royal Clipper, en fem-mastet fuldrigger, er en kopi af det gamle tyske skib Preussen, der sank i Den Engelske Kanal i 1910. Royal Clipper er i dag verdens største sejlskib med plads til 227 gæster og sejler mest i Caribien. Alle tre skibe sejler dog på skift i forskellige dele af verden.

En typisk tur med Star Clipper i for eksempel Sydøstasien starter og slutter på ferieøen Phuket i Thailand. En flybillet med Thai Airways fra København via Bangkok til Phuket koster omkring 6.500 kroner. En uges krydstogt koster fra ca. 1600 euro afhængig af periode og valg af kahyt. Forplejning er inkluderet, men drikkevarer og eventuelle ekskursioner betales særskilt.

Ombord på Star Clipper

Det er en virkelig æstetisk oplevelse at sejle med Star Clipper. Man kan finde skønhed i selv de mindste detaljer ombord og en tidlig morgen på dækket for at overvære solopgangen sætter sig fast for evigt i ens hukommelse.

Jeg har inviteret på krydstogtet af Star Clippers

Tekst og fotos: Anette Lillevang Kristiansen

Share Button