Los Angeles og San Diego

Overdådigt juletræ i Seaworld i San Diego

Jeg er nu kommet over grænsen til Mexico og landet i byen Tijuana. Det er først nu jeg har fået adgang til ordentligt internet. Det er åbenbart ikke helt så brugt i USA at gå på internetcafe, og hvis man endelig gør det er det priser som i DK, dvs. ca. 30 kr. i timen. Så det er kun blevet til et hurtigt tjek hver morgen og evt. en update på Facebook. Men det hele hjælper på det nu hvor jeg er kommet ind i Mexico, her er internetcafeer og det er meget billigt, så nu kan jeg både skrive travellog, chatte og finde info om alt det jeg ikke har fået set på endnu.

Men lige lidt opdatering: Det gik fint og uden problemer at komme til Los Angeles. Helt fra jeg stod i Århus på banegården og til jeg stod i lufthavnen i L.A gik det fint. Lidt snevejr blev det dog til i Hamburg efter at jeg havde sagt farvel til min tyske veninde Birgit som jeg mødtes med kort til en kop kakao i downtown Hamburg.

Og sneen blev faktisk ved helt indtil Salt Lake City i staten Utah i USA, tykt var det af sne ind over Nordcanada, Hudson Bay og faktisk helt indtil lidt udenfor Salt Lake City. Først da vi nåede Las Vegas var det snefrit. Temperaturen har da også været noget lavere end jeg havde forestillet mig mens jeg har været i USA. ca. 18 grader om dagen i solen, men lynhurtigt meget koldt til aften og nattemperaturer ned til 8 grader. Jeg ved godt at jeg ikke skal pive sammenlignet med jeres kuldegrader hjemme i DK. Men jo længere sydpå jeg kommer jo varmere skulle det jo gerne blive.

Los Angeles

Overblik over denne enorme by Los Angeles

D. 31 dec da jeg landede fik jeg at vide af en taxichauffør, at det var bestemte steder i L. A hvor man skulle lave nytårsparty, men alt i alt kunne jeg godt fornemme at man ikke gør så meget ud af nytårsaften, men flipper meget mere ud på uafhængighedsdagen d. 4. juli. Det korte af det lange blev at jeg gik i seng kl. 20, snorksov nytår og midnat over, og vågnede næste morgen til 2010.

1. januar tog jeg bussen ind til centrum af L. A og fik på den måde lidt overblik over denne enorme by. Selvom jeg var der i 2006 er det stadig en mega by og det tog ca. 1,5 fra stranden i Santa Monica til downtown. Jeg leder efter en bestemt boghandel i Westhollywood til jeg kommer tilbage til byen igen, så nu ved jeg i hvert fald hvor jeg skal lede.

D. 2. januar havde jeg booket en billet med Greyhound bussen til San Diego. Første gang jeg skulle prøve at rejse med Greyhound og faktisk også første gang jeg skulle rejse med bus over længere distance i USA. Jeg har faktisk aldrig backpacket i USA, jo i Alaska, men ikke de andre stater. For at finde stationen skulle jeg med en lokalbus og så gå igennem et lettere skummelt nabolag med en del hjemløse, men de var nu meget flinke, ikke noget pjat der.

Forinden havde jeg købt 3 bøger i en boghandel i Venice hvor jeg boede i Los Angeles, så jeg havde noget læsestof. Bl.a. en bog om krystalkranier, som jeg har en helt speciel forkærlighed for – men det kommer jeg ind på senere på rejsen.

San Diegos Skyline i eftermiddagssolen

San Diego er en rigtig hyggelig by, ikke så storbyagtig som L.A, sådan et af de steder hvor man føler sig godt tilpas med det samme. Mit hostel lå ude i en forstad i et parcelhuskvarter, så det var lidt af et projekt at finde derud – med to busser og busskift ude i lufthavnen, pga. weekendkøreplanen. Så jeg kom til at tilbringe en hel del tid i San Diego internationale lufthavn med at drikke iskaffe og spise chokolade i de følgende dage.

På mit hostelværelse faldt jeg i snak med en tysk mand der havde tilbragt en måned ude i et zenbuddhistkloster ude i ørkenen udenfor San Diego, alt i mens jeg selv sad i sengen under dynen og læse om krystalkranier og forbindelsen mellem det gamle Egypten og Amerika for Columbus. Interessant kombination!

Show med spækhuggere i Seaworld i San Diego

Anden dag i San Diego fandt jeg med tre busser ud til Seaworld og så et show med spækhuggere. Flot at se hvor veltrænede dyrene var, men også en smule sørgeligt at se disse prægtige dyr danse rundt som en anden hundehvalp. Hele showet var akkompagneret med lys, musik, film og kameraer, så lidt rigeligt Hollywoodagtigt efter min smag.

Nysgerrige Flamingoer i San Diego Zoo

Dagen efter var jeg i San Diego Zoo, hyggeligt nok at se aber og elefanter, et flot sted med god plads til dyrene, men alligevel altid lidt synd syntes jeg. Det er nu noget andet at se dem i naturen i Afrika.

I dag er jeg så kommet ind over grænsen til Mexico og nu begynder det rigtige eventyr, det er faktisk allerede begyndt. Jeg troede ellers at det latinamerikanske/mexicanske virvar ville lade vente lidt på sig, men niks!

Panikken er gået i gang, larmen, farverne, temperamentet og det hele startede med at chaufføren i lokalbussen til Tijuana centrum kørte så fuldstændigt sindssygt at jeg nær var røget ned bag i bussen med rygsæk og det hele, da han i vildt tempo tonsede igennem den tætte trafik dyttende horn og råbende mexicanere. Velkommen til Latinamerika!

Sådan er det, men jeg når lykkeligt at glemme det fra gang til gang. Jeg elsker dem og hader dem på samme tid, med et blev jeg overvældet af stemningen og huskede pludseligt helt krystalklart hvordan Latinamerika er. Kaos! Intet mindre, og jeg kan ikke lade være med at elske dem for det!

Nå vil slutte igen, det blev ikke til den helt store afhandling denne gang, men det kommer. Nu skal jeg lige have gang i eventyret, så der bliver noget at skrive om!